See Moore

Opdrachtgever: Wij Doen Dingen
Disciplines: branding, huisstijl ontwikkeling, webdesign

Wij Doen Dingen schakelden mijn hulp in om conceptueel mee te denken met een van hun laatste producties voor de Efteling.

Briefing

“We willen de Magische Kijker die we voor de Efteling ontwikkelden internationaal uitrollen. Daar hebben we een naam, een look-and-feel en een website voor nodig. De fysieke kijker moet ook nog ontwikkeld worden, maar de focus ligt op de mixed reality die we toevoegen aan de echte wereld”

Research

Na de briefing ben ik gaan mind mappen met de sales director van Wij Doen Dingen. Zijn ideeën, input uit vorige brainstorms, concurrentie en toepassingen van de ‘kijker’ verzamelde ik en schreef ik uit. Een scala aan toekomstige klanten van gemeente tot aan vliegvelden — ieder voor zich interessant voor de mixed reality kijker.

Kiezen van een dekkende naam
Mijn onderzoek bracht me terug naar stereofotografie, stereoscopie, diorama’s en kijkdozen. Voorlopers en techniek achter de View Master, een van mijn inspiratiebronnen voor deze case. Door diverse interpretaties maakten ik een lijst van namen die ik later checkte bij de KvK, het BOIP-merkenregister en op social media kanalen. Op die lijst stonden ook namen die het bedrijf al hadden verzonnen, maar nog niet gecheckt waren.

See More was een van de namen op de lijst. Een naam die dekkend is voor het gehele concept. Met de kijker voeg je een extra laag toe, kortom: je ziet meer. Helaas bleek te naam geregistreerd te staan. Met verbindingsteken en zonder. En opeens wist ik het: See Moore, met een extra ‘o’. Een extra (ronde) laag. Het Nederlandse designlabel ‘moooi’ heeft een extra o die volgens mede-oprichter Vissers staat voor “to convey “extra value in terms of beauty and uniqueness”. De extra “o” staat voor een extra kijkgat, een toegevoegde realiteit.

Een helder moment van afstand nemen en opnieuw benaderen

1 naam 2 huisstijlen
Vanaf de briefing heb ik de naam, de look-and-feel en de website als een concept gezien, maar naarmate ik onderzoek deed en de toepassingen ging clusteren, koos ik voor 2 concepten aan de hand van de toepassingen / doelgroepen, namelijk: infotainment en entertainment. Voor het internationale karakter koos ik voor ieder concept een oneliner om de focus te behouden; ‘turn ideas into reality’ voor infotainment en ‘experience more’ voor het entertainment concept.

Look-and-feel

Om een goed beeld te geven van de look-and-feel aan de opdrachtgever, stelde ik 2 moodboards op. Een pallet van lichtblauw, lichtgrijs en wit voor een clean en overzichtelijke basis van beide landing pages. Met paars als accentkleur voor entertainment (een terugkerende kleur in AR / VR designs en producten) en donkergrijs voor infotainment (afgeleid van websites van architecten). Bij infotainment een strakke strakke look-and-feel met vlakken, dunne lijnen voor details en ruimte voor content. Bij entertainment speelse ronde elementen, ruimte voor video en wisselende content van tekst en beeld.

Logoo ontwerp

Gezien een huisstijl niet af is zonder logo, heb ik een eerste schets toegevoegd. Het idee van de extra ‘o’ in een logo als een glaslaag half over de eerste ‘o’ in more. Dit ontwerp leent zich ook goed voor een animatie, waarbij laagje letterlijk over de andere ‘o’ schuift of slingert — bijvoorbeeld bij het laden van de pagina of in pitches bij investeerders en potentiële klanten. Nu heb ik gekozen voor het lichtblauw van de infotainment huisstijl, maar het is vanzelfsprekend dat er ook gekozen kan worden voor paars bij entertainment. In dit eerste concept het ik gekozen voor lichtblauw.

 

Met het logo en de blauwe (analoge) kijker die je hiernaast ook ziet rondde ik mijn pitch met het concept af aan tafel bij Wij Doen Dingen. Ze waren ontzettend enthousiast over mijn invulling en creaties en hebben mijn pitch ook meegenomen naar de eerste gesprekken met investeerders die eveneens enthousiast waren. Ik vond het ontzettend uitdagend en tof om bij te dragen aan deze toffe technologie en – hopelijk – aan het internationale succes!