Klantomgeving app

Persoonlijk project  |  2018
Disciplines: UI / UX design, Adobe XD

Vakmannen zijn continu onderweg naar klussen en loggen pas na 19.00 uur in om potentiële klanten (leads) te beheren en op te volgen. Om ze tegemoet te komen besloot ik een eerste app-versie van het CRM te ontwikkelen zodat zij — ook onderweg — op de hoogte blijven van de potentiële klanten (leads) die binnenkomen. Zo kunnen zij bijvoorbeeld op de terugweg langs nieuwe klanten voor een eerste afspraak, die zij voorheen pas na 19.00 uur spotte in de CRM-omgeving.

“In de toekomst kan de vakman niet meer zonder de CRM-app om potentiële klanten te genereren én beheren”

Hierboven lees je mijn ambitieuze goal. De afgelopen jaren heb ik de CRM geoptimaliseerd voor de desktop en daar grote stappen in gemaakt. Het aantal gebruikers is verdubbeld en het kost de accountmanagers minder tijd. Ik geloof er sterk in dat een app de beleving en het gebruik van de CRM bevordert. Evenals het aantal gebruikers laat stijgen, waardoor zij sneller in contact komen met potentiële klanten.

Al je klanten in de pocket

Met deze app wil ik inspelen op de feedback die ik via klanten kreeg: ‘ik ben heel de dag op pad, dan heb ik mijn computer niet bij me om jullie nieuwe leads direct op te volgen’. Dit ontwerp is op basis van het huidige CRM en een nieuwe ontwerp voor het overzicht van potentiële klanten, die ik eerder ontwikkelde.

Gebruikerswensen eerste fase

Klanten vinden leads het belangrijkst en daar ligt de focus direct op. Hiervoor is het huidige dashboard geminimaliseerd naar enkel de ‘inbox’.
De functies in deze eerste fase beperken zich daarmee tot het volgende:

• de gebruiker moet kunnen inloggen
• de gebruiker moet naar de potentiële klanten inbox kunnen
• de gebruiker moet potentiële klanten kunnen bekijken
• de gebruiker moet potentiële klanten kunnen filteren (beheren)
• de gebruiker moet eenvoudig in contact komen met service
• de gebruiker moet zijn accountgegevens kunnen inzien

Om de app nog persoonlijker te maken worden de juiste accountmanagers ingeladen in de app zodat direct zichtbaar wordt dat de gebruiker contact heeft met zijn eigen accountmanager. Niet alleen de naam, maar ook de profielfoto van de gekoppelde accountmanager wordt ingeladen binnen de ronde vorm.

Reflectie

Deze eerste versie van de app heb ik helaas nog niet kunnen testen met echte gebruikers. Wel heb ik tijdens het project veel gespard met de salesmanager en accountmanagers om de wenselijke beleving en functies in kaart te brengen.
Ook heb ik door prototyping een geheel nieuwe dimensie moeten toevoegen die ik niet had voorberekend, namelijk het testen van de juiste overgangen van schermen. Zo blijft de gebruikerservaring eenvoudig en vloeiend.

Om het project volledig af te ronden dien ik de eerste fase van de app testen op een groep partners. Een diverse groep van intensieve en niet-intensieve gebruikers van de huidige omgeving en naast mobile, ook op tablets.