Creatieve uitdagingen: DailyUI

Creatieve uitdagingen: DailyUI

Vorig jaar juli begon ik aan de DailyUI Challenge. 100 dagen lang kreeg ik een ‘User Interface design’ uitdaging in mijn mailbox. Het leuke hieraan is dat je uit je comfort-zone gehaald wordt en daar word ik persoonlijk altijd erg blij van! Het houdt me scherp en het zijn opdrachten waar ik mijn creativiteit de vrije loop kan laten – zonder grenzen. Dat maakt het daarentegen ook weer erg lastig want vraag een creatieveling bijvoorbeeld een 404-pagina te ontwerpen en zijn brein ontploft. Tenminste, zo ging dat bij mij.

 

“Dit kan beter”

Veel (Dutch) designers maken van alledaagse producten iets waar je van gaat glimlachen. Ik refereer dan naar enkele van mijn idolen, zoals Marcel Wanders en Studio Job. Die instelling heb ik ook ingezet voor deze challenge. Want het mag allemaal iets minder serieus als je het mij vraagt. En daarnaast missen veel merken/ websites een buitengewone kans en denk ik vaak “dit kan beter”. En dan is het aan mij om daar met zo’n challenge een draai aan te geven.

Dan kom ik bijvoorbeeld graag terug op de 404-pagina. Als er op mijn computer iets niet werkt denk ik vaak ‘Computer says no’. Een uitspraak die is blijven hangen uit de Britse comedyserie ‘Little Britain’ met de epische receptioniste Carol Beer. Dus ik dacht meteen aan de 404-pagina van de BBC, waar deze toffe serie ooit op schitterde. Enfin, ik heb meteen even gezocht naar “http://www.bbc.co.uk/little-britain” en vond werkelijk niks. Nouja, een lelijke 404-pagina en die heb ik ter plekke – lees: op mijn eigen scherm – aangepakt voor DailyUI #008 en dan krijg je dit:


» bekijk 404-page op Behance

Voor de kleuren keek ik naar de huisstijl en voerde deze door. Naast het portret van pretletter Carol, voegde ik duidelijk ‘404’ toe, wat er op wijst dat je een pagina hebt gevonden die niet bestaat. Ook kan je direct terug naar de homepagina van de BBC of naar hun contactpagina, mocht je willen melden dat deze pagina niet bestaat en hier vragen over heb 🙂

Eenvoud siert

Naast een knipoog houd ik ook van eenvoudig, to the point design. Het liefst zo min mogelijk afleiding, maar gewoon duidelijk design. Het gaat tenslotte om het bevorderen van de gebruiksvriendelijkheid, dus maak het niet moeilijker dan het is. Menig landingspagina (de pagina waar je op ‘land’ als je bijvoorbeeld op een advertentie klikt of als je binnen een website navigeert) is druk met meerdere knoppen en acties. Voor DailyUI #003 heb ik de landingspagina van Nespresso vormgegeven. Het is altijd handig om dicht bij jezelf te blijven met designen en ik ben gek op koffie dus deze 3e uitdaging lag een tikkeltje voor de hand.


» bekijk Landing Page op Behance

Twee eenvoudige buttons met lid worden of inloggen en een heerlijk bak koffie ernaast. In het Engels allemaal weliswaar, ik ben tenslotte actief op een platform voor creatieven en met Engels als voertaal bereik je net iets meer mensen. Ken je doelgroep, ook net zo belangrijk!


» bekijk Weather App op Behance

Een User Interface is niet iets wat enkel voor websites geldt, maar ook voor apps. Net zo belangrijk, zeker nu je overal een app of twee voor heb. Denk bijvoorbeeld aan Weeronline, Buitenradar of gewoon ‘Weer’ van Apple. Terugkomend op humor, heb je de website ‘caniwearshorts.today‘ waar je je locatie kan doorgeven en dan antwoord krijg op die prangende vraag. Op dit moment zegt ie uiteraard ‘Hell no.’ als ik mijn locatie doorgeef. Heerlijk! Met die humor in gedachte gaf ik de bovenstaande app vorm. Naast je huidige locatie kan je diverse locaties toevoegen of onthoud de app plekken waar je ben geweest. Zoals ‘Los Angeles’ in bovenstaand voorbeeld. Waar je nu ook het advies krijgt om een ticket te boeken. Handig, dacht ik zo!

Leuk voor thuis…

Naast designen voor web en apps kreeg ik ook uitdagingen in mijn mailbox die het gemak thuis ook bevorderen. Zoals bijvoorbeeld een Home Monitoring Dashboard. Hoe tof zou het zijn als je bijvoorbeeld je energieverbruik en temperatuur kan monitoren, of je verlichting in huis regelen en tegelijkertijd je muziek per kamer kan regelen. Tof toch? Dat dacht ik ook toen de uitdaging op mijn scherm verscheen. Wederom een eenvoudig design want, dat siert. Maar ook omdat het overzichtelijk moet zijn, het is tenslotte een interface om diverse processen te monitoren en te bedienen.


» bekijk Home Monitoring Dashboard op Behance

Naast een monitoring dashboard, gaf ik ook een TV app vorm en een music player app. Alles in een eenvoudige minimale stijl. Met oog op wat er echte belangrijk is. En het mooie: ik had over al deze interface elementen wel ooit nagedacht, maar nooit eerder actie genomen. En dat is toch wel het leukst met deze uitdagingen: dan ga je er extra over nadenken. En die kleine dingetjes, die minimale designs die maken uiteindelijk het verschil voor de gebruiker en dat is het allerleukst!


» bekijk Music Player op Behance

Blauw, blauw en nog eens blauw

Als er naast humor en eenvoud een terugkerend thema is, dan is het zeker blauw. Het is mijn favoriete kleur! En zo’n beetje de favoriet van 70% van de mensen. Het is een kleur die vertrouwelijk overkomt en rust symboliseert. Ook blijf ik het leuk om in de designs kleine referenties toe te voegen. Pixar doet dat ook in haar films, maar dat moet je weten als Disney-fan. Hieronder bijvoorbeeld heb ik de tijd op 11:14 staan, dit is een referentie naar mijn interieur en lifestyle blog – die ooit qua naam is ontstaan uit een momentopname, je snap het: elf uur veertien 😉


» bekijk Car Interface op Behance


» bekijk ToDo App op Behance

Gratis logo

Een van de uitdagingen was het ontwerp van een logo. Een logo kan je op een website natuurlijk niet missen. Het is je huisstijl en zegt iets over je. Toen deze uitdaging binnenviel wist ik niet waar ik moest beginnen. Dat heb ik wel vaker, daarom werk ik graag in opdracht! Dus ik dacht: ‘hoe tof is het om een gratis logo te verloten?’. Daar werd via Facebook en Twitter fors op gereageerd en uiteindelijk koos ik voor een groepje dorstige dames, die maandelijks samenkomen voor wijntjes. ‘Dorst’, hoe kan het ook anders, werd mijn uitgangspunt. Het mooie van deze uitdaging: ik had een plan en een nieuwe blije klant! #winwin.


» bekijk volledige logo op Behance

 

Nieuwe uitdaging op de planning!

Het was een ontzettend toffe uitdaging en 100 intensieve dagen, maar ik ben ontzettend blij dat ik eraan heb deelgenomen. Ik heb veel geleerd. Vooral over mijn eigen stijltje. Want in het algemeen geef ik wel vaak websites vorm of word ik gevraagd een huidige te redesignen, maar met deze UI elementen moest ik elke keer terug naar de basis én mocht ik er zelf vorm aan geven. Voor uitdaging #100 werd gevraagd om de landing page van dailyui.co te redesignen, en ook dat deed ik met veel plezier!

Ik heb lang niet alle uitdagingen uitgelicht. Benieuw naar alles? Bezoek mijn Behance!

Inmiddels staat er een nieuwe uitdaging op de planning, namelijk: Thirty Logos. Beetje een open deur, maar de komende 30 dagen geef ik elke dag een logo vorm. Die ik, vanzelfsprekend, later met je deel!

prev
next

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *