Visitekaartjes in 2018? Gewoon doen!

Visitekaartjes in 2018? Gewoon doen!

In mijn forenzenleven vang je soms inspirerende gesprekken op. Zo zat ik laatst naast een dame die van de persoon waar ze in gesprek mee was een visitekaartje kreeg met de toevoeging: “ik ontmoette haar en vroeg het kaartje voor jou, want ik denk dat ze interessant is voor jou”. Hij zei gelukkig zelf ook dat het redelijk vaag klinkt, maar de dame in kwestie begreep het meteen en herkende het logo en de naam. Kijk: dat is lekker beeldend!

Tevens konden zij eenvoudig het gesprek aanhouden zonder pauzes door mobiele apparaten: kwalitatieve communicatie! Want zo eenvoudig is een visitekaartje en dat is meteen een goed voorbeeld van de kracht!

“Maar alles gebeurt online…”

Je zou denken dat visitekaartjes verleden tijd zijn, nu alles online gebeurt. Geloof me, ik was ook behoorlijk sceptisch over visitekaartjes gezien ze zo “old school” zijn en we steeds vaker contacten uitwisselen met een ‘@‘ ervoor. Maar ik ben inmiddels wel weer overtuigd. Een kaartje wissel je sneller uit én het is een verlenging van je handdruk en past dus bij de eerste indruk die je maakt. En het mooi van een eerste indruk is dat je daar slechts 1 kans voor hebt. Afijn, maar een visitekaartje is meer dan een blanco kaartje met je naam erop, dus hoe geef je deze vorm voor een opvallende eerste indruk? Die vraag beantwoord ik met de tips hieronder.

5 tips voor een visitekaartje die opvalt

Door wat recent onderzoek online en een beetje luistervinken offline ben ik overtuigd dat een visitekaartje nog steeds heel waardevol is, mits ‘ie relevant is en al jouw contactinformatie draagt.

Om te zorgen dat je met je visitekaartje een goede eerste indruk achterlaat, je niet vergeten wordt en nog mooier: bewaard wordt, heb ik enkele tips voor je op een rijtje gezet!

1# Horizontaal of verticaal 

Een standaard visitekaartje is vaak horizontaal georiënteerd. Het voordeel van een horizontaal kaartje is dat je informatie kan verspreiden over 2 kolommen en dat je daardoor ook meer designmogelijkheden hebt om de aandacht van de ontvanger van het kaartje te krijgen. Heb je nu een horizontaal kaartje en wil je opvallen: kies voor een verticaal kaartje.

Eigen ervaring: voor een psychologenpraktijk koos ik voor een verticaal kaartje om hun foto volledig tot recht te laten komen. Het is namelijk een beroep waar 1-op-1 contact op prijs gesteld wordt en die grote foto de drempel iets lager maakt omdat je ziet met wie je gesprek kan zijn. Ook leent het logo zich voor een smal kaartje, hier moet je natuurlijk wel op letten!

2# Vorm

Naast een horizontaal of verticaal kaartje, speelt de vorm van een kaartje ook een grote rol. Heeft je kaartje rechte hoeken, of afgeronde hoeken? En ga je voor het standaard formaat van 85×55 mm, of kies je voor een vierkante vorm? Misschien zelfs rond of in de vorm van het product van je bedrijf.

3# Kleur

Natuurlijk is kleur wel zo handig, want een blanco kaartje oogt behoorlijk goedkoop en dat wil je niet. Houdt in ieder geval rekening met voldoende contrast en kijk uit met bepaalde kleuren. Knalrood op knalblauw doet bijvoorbeeld pijn aan de ogen en kies geen lichtgeel op wit omdat deze kleuren de leesbaarheid af doen nemen. Je zou kunnen denken metaaltinten om beter op te vallen. Denk bijvoorbeeld aan gouden randjes aan de zijkant van je kaartje. Dit is totaal anders dan men gewend is. Gebruik sterke kleurcomposities voor een sterke presentatie!

4# Logo

Je logo speelt een grote rol en zorgt, zoals ik in de intro al liet blijken, voor herkenbaarheid. Je zou eraan kunnen denken om deze bijvoorbeeld in het kaartje te stansen, of uit het papier laten snijden zodat deze extra aandacht krijgt. Als je een logo hebt zonder icoon of afbeelding, maar bijvoorbeeld de hele naam omvat, kies dan voor een horizontaal kaartje voor de volledige leesbaarheid. Heeft je logo een beeldmerk, dan kun je deze op meerdere manieren gebruiken en leent zowel een horizontaal, als een verticaal kaartje zich hiervoor.

5# Materiaal kaartje

Het kaartje is in de meeste gevallen van papier. Je kan altijd nog kiezen voor het aantal grammen. Visitekaartjes zijn in de meeste gevallen minimaal 300 gram. Hoe zwaarder het kaartje, hoe meer aandacht het krijgt omdat het voelbaar is en dus opvalt. Een heel dik kaartje is trouwens een no-go, want  het moet uiteindelijk wel makkelijk op te bergen zijn in een portemonnee! Maar wist je dat naast papier/ karton, ook de mogelijkheid bestaat om je kaartje te laten drukken op hout, metaal en PVC! Het is mogelijk om je visitekaartje dezelfde look-and-feel mee te geven als een pinpas.

Wat mag er niet missen op je visitekaartje?

  • • Je naam (uiteraard)
  • • Bedrijfsnaam
  • • en/ of logo
  • • E-mailadres
  • • Website
  • • Telefoonnummer
  • • Social media accounts (gebruik bijvoorbeeld ‘@johanhazenbroek’ en zet er de iconen bij van de sociale media waar je actief op bent. Tip: voor consistentie is het sowieso handig om 1 naam te gebruiken (voor jezelf ook)

Ook leuk
• Foto van jezelf
• Een quote die bij je past

Of om meer actie aan toe te voegen
• Een promotiecode
• Ruimte om een afspraak te noteren

Inspiratie voor jouw visitekaartje

Om je creatieve gedachten op gang te helpen, heb ik een aantal visitekaartjes voor je verzameld. Ben zelf groot voorstander van beeld en je hebt tenslotte al een boel erover gelezen 😉


© Behance ~ De groen / roze combinatie zorgt voor herkenbaarheid en contrast. Ook past het groen bij Italië, waar dit merk gevestigd is


© Brandon Fretwell ~ Eenvoud siert ook. Het logo is er in gestanst, waardoor het geraffineerd oogt


© Manon Louart ~ Kies zoals Manon bijvoorbeeld voor 1 design met contactinformatie en diverse designs voor de andere kant


© Eszti Varga ~ Simplistisch en duidelijk met slechts 2 kleuren. Door de plantdetails oogt het kaartje verfijnd, speels en toch professioneel


© Fabio Pistoia ~ Kleurrijk en opvallend. Elk kaartje heeft een andere combinatie van kleuren in het logo en 3 hoeken zijn afgerond, waardoor het kaartje toch weer anders oogt en voelt.


© Anagram Studio ~ Anagram koos voor een glossy metallic waardoor de naam de volledige aandacht krijgt in het zwart. De andere kant is ook heel eenvoudig opgezet op een soort grof karton, waardoor een mooi contrast ontstaat tussen ruw en strak.


© Tunde Molnar ~ In tegenstelling tot Anagram, is de naam Horizon van glanzend koper op matte achtergrond

Heb jij al visitekaartjes? Heb je geen visitekaartjes of zijn ze aan vervanging toe? Dan zit je hier helemaal goed! Stuur een mailtje naar hi@johanhazenbroek.nl met je verzoek of bel / WhatsApp naar 06 1003 7058.

 

PS: het visitekaartje in de header van deze blog is overigens fictief, ik ben nog hard aan het brainstormen voor mijn eigen kaartje!

Post a comment